Cloud4Finance

Welke Kosten Mag Ik Aftrekken Als ZZP’er?

Als zelfstandig ondernemer kun je zakelijke kosten aftrekken. Echter, niet alle kosten die je maakt, zijn volledig aftrekbaar. Bovendien is er een verschil tussen kosten die je in één jaar kunt aftrekken en kosten die je over meerdere jaren moet spreiden.

Wat Zijn Zakelijke Kosten?

In de tabel hieronder vind je een overzicht van verschillende zakelijke kostenposten en de percentages die je van je inkomsten mag aftrekken.

Soort kosten Aftrekbaar %

  • Werkruimte thuis 0% (hierop gelden uitzonderingen!)
  • Seminars, congressen, zakelijke etentjes, reis- en verblijf 80%
  • Telefoonabonnement thuis 0%
  • Zakelijke telefoongesprekken thuis 100%
  • Algemene literatuur 0%
  • Vakliteratuur 100%
  • Werkkleding 100%
  • Kleding (geen werk) 0%
  • Persoonlijke verzorging 0%
  • Aktetassen e.d. 100%
  • Apparatuur dat niet tot het ondernemingsvermogen behoort 0%
  • Verhuizing beperkt
  • Dubbele huisvesting beperkt
  • Geldboeten 0%
  • Auto van de zaak beperkt
  • Zakelijke kosten privé auto beperkt
  • Openbaar vervoer, taxi en vliegtuig 100%
  • Vaartuigen voor representatieve doeleinden 0%
  • Studiekosten 100% om bestaande vakkennis op peil te houden

Voorbeelden Overige Zakelijke Kosten

    • Adviezen voor of over de levensvatbaarheid van de onderneming
    • Inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel
    • Huur van je bedrijfsruimte
    • Briefpapier en ander correspondentiemateriaal
    • Inrichting van een kantoor of werkplaats

    Beoordeling Kosten

    Bij de beoordeling of kosten aftrekbaar zijn, kijkt de Belastingdienst naar het motief achter de gemaakte kosten. Wanneer duidelijk is dat de kosten volledig in het zakelijke belang van je onderneming zijn gemaakt, worden deze kosten als aftrekpost geaccepteerd. Als ondernemer ben je in principe vrij om te bepalen welke kosten je maakt en hoeveel je uitgeeft. Alleen als de gemaakte kosten in verhouding tot de zakelijke belangen buitensporig hoog lijken, kan er getoetst worden of er nog sprake is van een redelijke verhouding.

    Gemengde Kosten

    Het gebeurt soms dat bepaalde kosten zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter hebben, bijvoorbeeld wanneer je er zelf (of iemand anders) als privépersoon voordeel van hebt, zoals een internetabonnement. In zulke gevallen is alleen het zakelijke deel van deze kosten aftrekbaar. Als het persoonlijke aspect van de kosten overheerst, zijn deze kosten volledig niet aftrekbaar.

    Kosten Aftrekken Met Of Zonder BTW

    Wanneer je zakelijke kosten maakt, zal de leverancier in de meeste gevallen btw in rekening brengen. Deze btw komt echter niet voor jouw rekening, omdat je de betaalde btw meestal mag aftrekken als voorbelasting. Daarom trek je bij de winstberekening de kosten af exclusief btw. Voor sommige kosten kun je de btw niet als voorbelasting aftrekken. Deze kosten mag je bij de winstberekening aftrekken inclusief btw.

    Kosten Gemaakt In De Aanloopfase

    Aftrekbaar zijn alle kosten die je vanuit zakelijk oogpunt voor je onderneming hebt gemaakt. Dit omvat ook kosten die je hebt gemaakt met de intentie een onderneming op te zetten: kosten die zijn gemaakt voordat je onderneming officieel van start ging. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor marktverkenning of andere ingewonnen adviezen.

    Administratie Van Kosten

    De kosten die je als ondernemer maakt, moet je in je administratie verantwoorden. Alleen dan worden ze als aftrekpost geaccepteerd. De meeste gemengde kosten zijn beperkt aftrekbaar; soms geldt er een drempel, en soms zijn kosten helemaal niet aftrekbaar. Daarom is het aan te raden de zakelijke kosten in je administratie te splitsen in drie categorieën: kosten die voor 100% aftrekbaar zijn, kosten waarvoor een drempel geldt, en kosten die niet aftrekbaar zijn.

    In de boekhoudsoftware van Yuki kan dit netjes tussentijds worden bijgehouden en berekend. Bij alles wat jij aanlevert denken we altijd mee in jouw voordeel. Bij Cloud4Finance ben je er zeker van dat wij jou proactief hierin het juiste advies geven.